Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr Agnieszka Sowa

dr Agnieszka Sowa

Stanowisko:
Adiunkt
Zakład/ katedra:
Katedra Literatury Niemieckojęzycznej
Telefon służbowy:
12 663 43 15
Numer pokoju:

203

 

E-mail:
aga.sowa@uj.edu.pl
USOS:
RUJ:

Informacje:

Dr Agnieszka Sowa jest absolwentką filologii germańskiej oraz filologii polskiej (specjalność: komparatystyka) na Uniwersytecie Jagiellońskim, zatrudniona w Katedrze Literatury Niemieckojęzycznej, pracuje w IFG od roku 2010.

Zainteresowania badawcze: literatura współczesna, związki między literaturą a religią, zagadnienia z obszaru intermedialności, komparatystyka literacka, kultura epistolarna XIX w. Brała udział w projektach związanych ze zbiorami Pruskiej Biblioteki Państwowej przechowywanymi w Bibliotece Jagiellońskiej, zwłaszcza ze zbiorem Varnhagena.

Rozprawa doktorska była poświęcona motywom maryjnym w literaturze niemieckojęzycznej po roku 1918.

W latach 2006-2009 brała udział w projekcie badawczym „Biblia w literaturze niemieckojęzycznej od Oświecenia po współczesność” kierowanym przez prof. dr hab. Marię Kłańską (w ramach programu Mistrz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej);

w roku 2016 brała udział w rocznym projekcie badawczym „Spuścizna i pamięć. Strategie przekazu i utrwalania kultury w I połowie XIX w. na przykładzie archiwum Rosy Marii i Davida Assingów w zbiorach Varnhagena w Krakowie” kierowanym przez dr. hab. Pawła Zarychtę (projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki);

w latach 2020-2023 brała udział w międzynarodowym projekcie badawczym „Pisarki z kolekcji Varnhagena – listy, dzieła, relacje”, kierowanym przez dr hab. Jadwigę Kitę-Huber, prof. UJ (projekt finansowany ze środków Beethoven NCN).

Wybrane publikacje:

Sowa, Agnieszka. “Kunst Des Wartens: Zeitempfinden in Martin Mosebachs Roman ‘Mogador’ (2016).” Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 16, no. 1 (2021): 49–59.

Sowa, Agnieszka. “Das Rom-Erlebnis in ‘Rom. Villa Massimo’ von Hanns-Josef Ortheil und ‘Die Römische Saison’ von Lutz Seiler.” W: Et in Arcadia Ego: Rom als deutscher Erinnerungsort, edited by Joanna Jabłkowska and Karolina Sidowska, pp. 229–241. Lodzer Arbeiten zur Literatur- und Kulturwissenschaft, ISSN 2195-3406; Bd. 14. Wien : Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2020

Sowa, Agnieszka. “Der Erziehungsgedanke in ausgewählten Werken von Amalia Schoppe.” W: Femmes et le Savoir = Women and Knowledge = Frauen und Wissen, edited by Joanna Godlewicz-Adamiec, Dariusz Krawczyk, Małgorzata Łuczyńska-Hołdys, Paweł Piszczatowski, and Małgorzata Sokołowicz, pp. 465–478. Rencontres. Série Confluences Littéraires; 4. Paris : Classiques Garnier, 2020..

Sowa, Agnieszka. “Imaginierte Weiblichkeit in ‘Lebensbilder oder Franziska und Sophie’ von Amalia Schoppe.” W: “...nur Frauen können Briefe Schreiben”: Facetten weiblicher Briefkultur nach 1750, edited by Renata Dampc-Jarosz and Paweł Zarychta, 2: pp. 31–42. Perspektiven der Literatur- und Kulturwissenschaft, ISSN 2511-5677; Bd. 4. Wien: Peter Lang, 2019

“Apostel und Apostelgeschichte in der neusten deutschsprachigen Literatur anhand der Romane ‘Eins im Andern’ (2015) von Monique Schwitter und ‘Das Pfingstwunder’ (2016) von Sibylle Lewitscharoff.” W: Die Heiligen und das Heilige: Sprachliche, Literarische und Kulturelle Aspekte eines Phänomens, edited by Tomasz Żurawlew and Thomas Brose, pp. 245–258. Berliner Bibliothek, ISSN 1863-981X; Bd. 6. Berlin : Peter Lang, 2018.

Sowa, Agnieszka. “‘...ein Jahr reden, um eines seiner Werke mit Worten zu wiederholen’: Zur Bedeutung der Bewegung und Berührung in Rilkes ‘Auguste Rodin.’” W: Literatura a Rzeźba = Literatur und Skulptur, edited by Joanna Godlewicz-Adamiec, Tomasz Szybisty, Bruno Arich-Gerz, and Dominika Wyrzykiewicz, pp. 137–150. Literatura - Konteksty, ISSN 2543-9480; T. 4. Warszawa : Uniwersytet Warszawski, 2018.

Sowa, Agnieszka. “Malerei als Kontext im Band ‘Vom Schnee oder Descartes in Deutschland’ von Durs Grünbein.” W: Literatur und Malerei, edited by Joanna Godlewicz-Adamiec, Paweł Piszczatowski, Tomasz Szybisty, Bruno Arich-Gerz, and Angelika Schneider, pp. 115–127. Literatura - Konteksty, ISSN 2543-9480; T. 3. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2018. 

Sowa, Agnieszka. “Verschmelzung von religiöser und politischer Dimension: Die Marienfrömmigkeit im Roman von Rolf Bauerdick ‘Wie die Madonna auf den Mond kam’ (2009).” W: Heilig: Transkulturelle Verehrungskulte vom Mittelalter bis in die Gegenwart, edited by Dietlind Hüchtker and Kerstin S. Jobst, pp. 189–205. Göttingen: Wallstein Verlag, 2017. 

Sowa, Agnieszka. “Metafory architektoniczne w szkicu ‘Natura i nadnatura w Fauście Goethego’ autorstwa Edyty Stein (1932).” W: Literatura a Architektura, edited by Joanna Godlewicz-Adamiec and Tomasz Szybisty, pp. 133–145. Literatura - Konteksty; T. 1. Kraków: Imedius Agencja Reklamowa, 2017. 

Sowa, Agnieszka. "Marienmotive in der deutschsprachigen Literatur nach 1918. Krakauer Studien zur Germanistischen Literatur-und Kulturwissenschaft", ISSN 2081-6065; Vol. 4. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.